• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

1. årgang

Arbejdet med skrift-sprogsundervisning på 1. årgang

  • Fokus på bogstaverne, deres udseende, navn og lyde
  • Makkerlæsning og stille læsning
  • Læse med forståelse
  • Bruge børnestavning
  • Bruge sætninger/ord/stavelser
  • kende vokaler/konsonanter
  • fortælle frit foran de andre
  • skelne mellem fantasi og virkelighed
  • digte historier, skrive rim og remser
  • Kan bruge og anvende angrebsteknikker ved ukendte ord.
  • Prik vokaler og dele i stavelser.
  • skrive små historier, som de selv kan læse op.
  • IT, anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord.

Faste tiltag på 1.årgang

 

  • Ugentlig bibliotekstime
  • Læsestund
  • Læseindsats i efteråret – hvor der er tre lærere på og dermed tre hold, hvor undervisningsdifferentiering er i fokus.
  • Sidst i første klasse gennemføres et fagligt læseforløb
  • Makkerlæsning over mindst to perioder i løbet af skoleåret med en ældre årgangsklasse

Arbejdet med læsning i fagene.

  • Alle har fokus på faglig læsning i forhold til Før-læsning især arbejdes der med ord og begreber i fagteksterne.

 

 

Sådan arbejdes der med den foregribende indsats for elever, der er i risiko for at udvikle læsevanskeligheder.

  • Ekstra læseindsats – niveaudeling i efteråret
  • Forældrene er med i samarbejdet sammen med dansklæreren og evt. den lærer der varetager understøttende undervisning..

 

 

 

Hvordan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling?

  • Læsehastighedstest i efteråret, for de elever, hvor det er muligt. Test igen i foråret.
  • Ordlæseprøve 1
  • Test følges op af en læsekonference mellem dansklærer og læsevejleder.
  • Lærerens løbende evaluering

Hvordan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling?

 

  • Små læsebøger med læsekort læses derhjemme sammen med forældrene.
  • Forældre orienteres gennem elevplaner, skole/hjem samtaler
  • Læsefolder, som udleveres på forældremøde.

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

  • Lad barnet genfortælle. Når barnet begynder selv at kunne afkode, at læse sammen med barnet.
  • Lege ordlege
  • Bogstavlege
  • Synge, lave rim og remser
  • At eleven læser 15 min. dagligt i hjemmet
  • At forældrene underskriver læsekortet dagligt

 

Forslag til materialer:

Den første læsning

Opgavebog til den første læsning

Opgavebog

Big Books- dialogisk læsning

Læse let bøger

Rim og remser

Oplæsningsbog

Skrivebog