• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

2. årgang

Arbejdet med skrift-sprogsundervisning på 2. årgang

 

  • Læse op med betoning
  • Makkerlæsning og stillelæsning
  • Læse med forståelse
  • Bruge børnestavning og overgang til de mest alm. Ord
  • Bruge sætninger, ord og stavelser
  • bruge vokaler og konsonanter korrekt
  • læse instruktioner
  • skrive små fortællinger frit
  • skrive historier med overskrift, indledning, indhold og slutning
  • fortælle om bunden opgave
  • genfortælle en handling
  • skelne mellem fantasi og virkelighed
  • digte historier
  • viden om kronologi
  • ordklasser (Egennavne, navneord, udsagnsord, tillægsord)
  • IT anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord.

 

Faste tiltag på 2.årgang

 

 

  • Ugentlig bibliotekstime
  • Fagligt læseforløb
  • Læseindsats i foråret – med to til tre lærere, således at niveaudeling og differentiering er en mulighed.
  • Læsestund
  • Små læsebøger med læsekort læses derhjemme sammen med forældrene.
  • Makkerlæsning mindst to perioder i løbet af skoleåret med en klasse fra en ældre årgang.

 

Arbejdet med læsning i alle fag.

  • Alle har fokus på faglig læsning. Fortsat fokus på før-læsning, men også under-læsningsstrategier introduceres i løbet af 2.klasse.
  • Klassens team laver en status-handleplan for faglig læsning på årgangen. Planen laves i efteråret og evalueres i april/maj.

 

Sådan arbejdes der med de elever, der er i læsevanskeligheder.

 

  • Får intensive læseforløb  
  • Får forældrene med i samarbejdet sammen med dansklæreren og evt. en lærer, der varetager den understøttende undervisning.

 

Sådan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling.

 

  • DVO screening i foråret
  • National test i foråret

 

Testene følges op ad læsekonference mellem dansklærer og læsevejleder.

 

  • Læsehastighed – efterår og forår.
  • Lærerens løbende evaluering.

Sådan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling.

 

  • Forældre orienteres gennem elevplaner, skole/hjem samtaler
  • Læsefolder, som udleveres på forældremødet

 

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

 

  • At eleven læser 15 min. dagligt i hjemmet
  • At forældrene underskriver læsekortet dagligt

 

Forslag til materialer:

Små fagbøger

Daglig Dosis

Daglig Dosis skrivebog

Den første læsning 2

Opgavebog til læsebogen

Skrivebogen

Stavevejen