• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

3. årgang

Arbejdet med skrift-sprogsundervisning på 3. årgang

  • Læse op, makkerlæsning, stillelæsning
  • Læse med forståelse
  • Læse instruktioner
  • Bruge sætninger/ord/stavelser
  • Bruge vokaler/konsonanter korrekt
  • Fortælle frit foran andre
  • Fortælle om bunden opgave
  • Genfortælle en handling
  • Digte historier
  • Gennemføre billedafkodning
  • Kendskab til de mest alm. Ord
  • Ordklasser
  • Kendskab til forskellig genre
  • IT, anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord

Faste tiltag på 3.årgang

 

  • Ugentlig bibliotekstime
  • Læsestund hver morgen
  • Fagligt læseforløb
  • Små læsebøger med læsekort læses derhjemme sammen med forældrene.
  • Makkerlæsning mindst to perioder i løbet af skoleåret med en klasse fra en ældre årgang.
  • Introduktion til CD-ord, både til læsning og skrivning af tekster.

 

Arbejdet med læsning i alle fag.

  • Alle har fokus på faglig læsning
  • Arbejde med før- og underlæsning, som tidligere år, samt introduktion til efterlæsningsstrategier.
  • Klasseteamet udarbejder status-handleplan for faglig læsning på årgangen i september. Denne evalueres i april/maj.

 

Sådan arbejdes der elever, der er i læsevanskeligheder

 

  • Tilbydes små læseforløb og lign. kurser på skolen.
  • Forældrene er med i samarbejdet sammen med  dansklæreren og evt. en lærer, der varetager understøttende undervisning.

 

Sådan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling

 

  • DVO screening
  • ST 3
  • National test i efteråret (2.klasses testen)
  • Lærerens løbende evaluering
  • Læsekonference med deltagelse af dansklærer, læsevejleder og evt. leder.
  • Læsehastighedstest – efterår og forår.
  • En uddybende overlevering fra indskoling til mellemtrinnet med fokus på elevernes læsekompetencer finder sted mellem 3.kl lærer og 4.kl lærer umiddelbart før sommerferien.

Sådan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling

 

  • Forældre orienteres gennem elevplaner, skole/hjem samtaler.
  • Læsefolder, som udleveres på forældremøde

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

 

 

  • At eleven læser 15min. dagligt hjemmet
  • Af forældrene underskriver læsekortet dagligt

Forslag til materialer:

Fandango

Opgavebog

Skrivebog