• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

4. årgang

Arbejdet med skriftsprogsundervisning på 4. årgang

  • Læseundervisning/læsetræning, der tager udgangspunkt i den enkeltes elevs læsekompetencer
  • Referat, resume, boganmeldelse
  • Genrekendskab
  • Ordsprog, faste vendinger, billedsprog
  • Der arbejdes med stikord, overskrifter, notateknik
  • Der arbejdes med bogstavlyde, ordklasser, sætningsopbygning
  • IT anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord.

 

Faste tiltag på 4.årgang

 

  • Læsestund 20 min. hver morgen samt 20 min. hjemmelæsning (både skøn- og faglitteratur)
  • Fri selvstændig læsning
  • Makkerlæsning mindst to perioder i løbet af skoleåret med en klasse fra overbygningen.
  • 1 ugentlig udlånstime på biblioteket med bl.a. højtlæsning, boganmeldelse osv.
  • Elevhøjtlæsning og elevboganmeldelse
  • Læsekonkurrencer (”bogæderdag”, højtlæsnings-konkurrence for hele afdelingen)

 

Arbejdet med læsning i alle fag.

  • Der arbejdes med læseformål, før-, under- og efterlæsnings-strategierne.
  • Der arbejdes med opbygning af fagenes bøger og andre fagbøger/-tekster
  • Der anvendes rollelæsning – og andre aktiviteter fra CL (Cooperative Learning)
  • Der udarbejdes en handleplan/ et aftaleark for faglig læsning på klasseteamet senest midt i september. Der gøres status på denne handleplan/aftaleark i december og maj i teamet omkring klassen – læsevejleder deltager efter behov.

 

Sådan arbejdes der med elever, der er i læsevanskeligheder

 

  • Elever med behov tilbydes læse-stavekurser i kortere perioder.
  • Enkelte elever kan indstilles til Læsecenter, hvis de har de rette forudsætninger
  • Enkelte elever kan tilbydes en IT-rygsæk, hvis det vurderes gavnligt
  • Højtlæsning af tekster i fagene vha. PC
  • Anvendelse af CD-ord på PC
  • Der laves læseaftaler med forældrene.

 

Sådan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling

 

  • En uddybende overlevering fra indskoling til mellemtrin med udgangspunkt i elevernes læsekompetencer finder sted umiddelbart før sommerferien mellem 3.kl lærer og 4.kl lærer.
  • I september afholdes et møde med fokus på elevernes forudsætning for læsning – læsevejlederen deltager.
  • ST4
  • National test i foråret med efterfølgende klassekonference
  • Læsehastighedstest - efterår og forår
  • Læselog + læsekontrakt med forældre

 

Sådan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling

 

  • Skole-hjem samtaler
  • Elevplan
  • Information om testresultater
  • Læsefolder
  • Læsevejleder deltager/holder oplæg på et forældremøde.

 

 

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

 

  • Være medansvarlige for læsekontrakt
  • At læse med barnet/lytte til højtlæsning
  • At samtale om tekster

 

 

Forslag til materialer:

Stavevejen

Dus med dansk

Fandango