• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

5. årgang

Arbejdet med skriftsprogsundervisning på 5. årgang

  • Læseundervisning/læsetræning, der tager udgangspunkt i den enkeltes elevs læsekompetencer
  • Referat, resume, boganmeldelse
  • Genrekendskab
  • Ordsprog, faste vendinger, billedsprog
  • Der arbejdes med stikord, overskrifter, notateknik
  • Der arbejdes med bogstavlyde, ordklasser, sætningsopbygning
  • Der arbejdes med læsestrategier (skimming, punktlæsning osv.) med udgangspunkt i materialet Læs Med!
  • IT anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord.

 

Faste tiltag på 5.årgang

 

  • Læsestund 20 min. hver morgen samt 20 min. hjemmelæsning (både skøn- og faglitteratur)
  • Fri selvstændig læsning
  • Makkerlæsning mindst to perioder i løbet af året med en yngre klasse.
  • Læsehastighedstræning
  • Mobiltelefon inddrages for udvalgte elever i perioder til optagelse af elevens højtlæsning til egen evaluering heraf
  • 1 ugentlig udlånstime på biblioteket med bl.a. højtlæsning, boganmeldelse osv.
  • Elevhøjtlæsning og elevboganmeldelse
  • Læsedage/konkurrencer Store Læsedag, højtlæsnings-konkurrence for hele afdelingen

 

 

Arbejdet med læsning i alle fag.

  • Der arbejdes med læseformål, samt før-, under- og efterlæsningsstrategierne.
  • Der arbejdes med opbygning af fagenes bøger og andre fagbøger/-tekster
  • Der anvendes rollelæsning (CL)
  • I klasseteamet arbejdes der igen med udarbejdelse af handleplan/ et aftaleark for faglig læsning for årgangen.  Denne evalueres i klasseteamet både i december og maj.

 

 

Sådan arbejdes der med elever, der er i læsevanskeligheder

 

  • Læsesvage elever kan indstilles til understøttende undervisning på lille hold, hvor der tilbydes læse-stavekurser i kortere perioder.
  • Enkelte elever kan tilbydes en IT-rygsæk, hvis det vurderes gavnligt
  • IT-kompenserende støtte, bl.a. anvendelse af CD-ord
  • Forældrene skal have redskaber til, hvordan de støtter deres barn i dennes læsning.

 

Sådan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling

 

  • Læsehastighedstest efterår og forår
  • Der arbejdes i klasseteamet med status-handleplan vedr. faglig læsning – evt. med opfølgning af læsevejlederen.
  • Læselog + læsekontrakt med forældre
  • ST5 - stavetest
  • National test i efteråret (4.klasses test igen)
  • Læsekonference mellem dansklærer og læsevejleder, der følger op på testresultater.

 

Sådan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling

 

  • Skole-hjem samtaler
  • Elevplan
  • Information om testresultater
  • Læsefolder

 

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

 

  • Være medansvarlige for læsekontrakt
  • At læse med barnet/lytte til højtlæsning
  • At samtale om tekster

 

Forslag til materialer:

  • Læs med!
  • Stavevejen
  • Dus med dansk