• Møldrup Skole
Billedet på sidehoved

6. årgang

Arbejdet med skrift-sprogsundervisning på 6. årgang

  • Læseundervisning/læsetræning, der tager udgangspunkt i den enkeltes elevs læsekompetencer
  • Referat, resume, boganmeldelse
  • Genrekendskab
  • Der arbejdes med avisen som genre, som multimodal tekst og som et led i faglig læsning, samt udvikling af elevens skrivefærdigheder indenfor genren
  • Ordsprog, faste vendinger, billedsprog
  • Der arbejdes med stikord, overskrifter, notateknik, hurtigskrivning, mindmap.
  • Der arbejdes med bogstavlyde, ordklasser, sætningsopbygning
  • Der arbejdes med læsestrategier (nærlæsning,

skimming og punktlæsning)

  • IT anvendes i forhold til læsning og skrivning, bl.a. programmet CD-ord.

 

Faste tiltag på 6.årgang

 

  • Læsestund 20 min. hver morgen samt 20 min. hjemme (både skøn- og faglitteratur)
  • Fri selvstændig læsning
  • Makkerlæsning mindst to gange om året med 2.klasse.
  • Hastighedstræning
  • Mobiltelefon inddrages for udvalgte elever i perioder til optagelse af elevens højtlæsning til egen evaluering heraf
  • 1 ugentlig udlånstime på biblioteket med bl.a. højtlæsning, boganmeldelse osv.
  • Elevhøjtlæsning og elevboganmeldelse
  • Læsekonkurrencer (”bogæderdag”, højtlæsnings-konkurrence for hele afdelingen)

 

 

Arbejdet med læsning i alle fag.

  • Der arbejdes med læseformål, samt før-, under- og efterlæsningsstrategierne.
  • Der arbejdes med opbygningen af fagenes bøger og andre fagbøger/-tekster.
  • Der anvendes rollelæsning (CL)
  • Klasseteamet udarbejder igen i år en handleplan/ et aftaleark om faglig læsning på årgangen – senest i september. Denne evalueres i december og maj.

 

Sådan arbejdes der med elever, der er i læsevanskeligheder

 

  • Elever med behov, tilbydes læse-stave-skrivekurser i kortere perioder.
  • Enkelte elever kan indstilles til Læsecenteret i Viborg, hvis de har de rette forudsætninger
  • Enkelte elever kan tilbydes en IT-rygsæk, hvis det vurderes gavnligt
  • Faglærerne sørger for at tekster mm. i fagene er scannet ind o. lign., så eleverne kan få materialet oplæst.
  • CD-ord anvendes både til oplæsning og skrivning af tekster.
  • Forældrene skal have redskaber til, hvordan de støtter deres barn i dennes læsning.

 

Sådan følges, dokumenteres og evalueres den enkelte elevs læseudvikling

 

  • National test
  • Læsehastighedstest efterår og forår
  • Læselog + læsekontrakt med forældre
  • ST6
  • Lærerens løbende evaluering

 

  • Klasse- og læsekonference i april/maj vedr. elevernes læse – og stavestandpunkt. Herefter overleveringsmøde - elever til overbygningen (kommende 7.kl) – også vedr. elever fra Klejtrup. Læsevejleder deltager i disse møder, kommende 7.klasses dansklærer ligeså.

 

Sådan informeres forældrene om deres barns skriftsproglige udvikling

 

  • Skole-hjem samtaler
  • Elevplan
  • Testresultater
  • Læsefolder

 

Forældre kan og skal støtte deres barn ved:

 

  • Være medansvarlige for læsekontrakt
  • At læse med barnet/lytte til højtlæsning
  • At samtale om tekster

 

 

Forslag til materialer:

  • Stavevejen
  • Faglig læsning på mellemtrinnet
  • Læs med!